Autoterm Air (Planar) Ogrzewanie postojowe na olej napędowy
Ogrzewanie Autoterm Air 4D z silnikiem Diesla stały się niezbędne w kamperach, samochodach kempingowych i pojazdach wyprawowych. Są one przeznaczone do pracy ciągłej, są niezwykle bezpieczne i niezawodne. Przy niskim zużyciu paliwa i prądu ogrzewają małe i duże pojazdy turystyczne zarówno na lądzie, jak i na wodzie w sposób łatwy do ustawienia. Dzięki istniejącemu znakowi E, instalacja grzejników nie wymaga żadnego zatwierdzenia lub rejestracji. Nagrzewnice Autoterm Air 4D (4 kw) i mniejsza 2D (2 kw), są dostępne dla pojazdów z napięciem 12 V, jak również z napięciem pokładowym 24 V. W przypadku wcześniejszych ogrzewań postojowych niższe ciśnienie powietrza szybko prowadziło do zapalenia się sadzy w komorze spalania. Tymczasem jednak Autoterm Air 4D od jakiegoś czasu jest wyposażony w zestaw wysokościowy. Reguluje ona ilość wtryskiwanego oleju napędowego, w zależności od ciśnienia powietrza w otoczeniu, całkowicie niezależnie i zawsze odpowiednio w dół.
Uwaga
Nawet z zestawem wysokościowym eksploatacja ogrzewania postojowego z silnikiem diesla (podobnie jak silnika diesla w samochodzie) jest kompromisem technicznym. Po pewnym czasie należy upewnić się, że komora spalania ponownie się rozgrzeje i że grzejnik można wypalić bez początkowego osadzania się sadzy. Sadzenia nie da się całkowicie uniknąć nawet przy użyciu zestawu wysokościowego. Jeśli rzeczywiście spędzisz kilka tygodni na wysokości 4000 m, czyszczenie komory spalania i wymiana uszczelek jest możliwa i dopuszczalna do stosowania w takich warunkach. Wolne palenie w ogrzewaniu postojowym to najważniejsza i jednocześnie jedyna konieczna konserwacja ogrzewania. Sadzenie występuje na ogół wtedy, gdy ogrzewanie pracuje z małą mocą lub jest często włączany i wyłączany. Dlatego należy uruchomić ogrzewanie na pełnej mocy na pół godziny co 1 lub najpóźniej 2 tygodnie, aby oczyścić komorę spalania. Pewnie wiesz, co się dzieje, gdy jeździsz samochodem z silnikiem diesla na niskich obrotach! Dokładnie to samo dzieje się z Twoim ogrzewaniu postojowym w dieslu. Po porządnej jeździe na autostradzie znów jest dobrze - o ile nie czeka się zbyt długo. Ogrzewania postojowe Autoterm przeznaczone są do pracy ciągłej.
Ważne informacje dotyczące ogrzewania na dużych wysokościach
Mniejsza moc maksymalna. Na dużych wysokościach nagrzewnica dostaje mniej powietrza, a więc i mniej paliwa. W związku z tym na dużych wysokościach nie może zapewnić pełnej mocy. Z reguły na wysokościach 2000 m i wyższych grzejnik traci około 5 % swojej mocy na każde 500 m wysokości. Wlot powietrza i wylot gorącego powietrza. W tak ekstremalnych warunkach swobodny przepływ powietrza przez wentylator ma szczególne znaczenie. Jeśli chcesz pokonywać takie odległości: najlepiej zainstalować bardzo prosty dystrybutor ciepłego powietrza - krótki i bez wielu zakrętów. Wlot i wylot powietrza do spalania powinien być wyjątkowo krótki. Unikaj zagięć, blokad i redukcji.
Panele sterowania Autoterm Air 4D
Może być sterowany za pomocą różnych jednostek sterujących. Prosty panel sterujący z pokrętłem, PU-5, który steruje nagrzewnicą w trybie zasilania. Po podłączeniu czujnika temperatury (zamawiany oddzielnie), PU-5 steruje w trybie temperaturowym. Czujnik temperatury Centrala PU-5 nie posiada czujnika temperatury. Należy go zamówić i zainstalować osobno. Jeśli chcemy sterować ogrzewaniem za pomocą PU-5 w trybie temperaturowym. W przeciwnym razie PU-5 steruje w trybie zasilania. PU-27 posiada zintegrowany czujnik temperatury. Kabel jednostki sterującej ma długość 1,8 m. Jeżeli centrala nie jest zainstalowana w odpowiednim miejscu do kontroli temperatury, istnieją a) przedłużacze lub dłuższe kable zamienne do niej lub b) możliwość zamówienia do niej dodatkowego czujnika zewnętrznego, to na wyświetlaczu należy wybrać opcję Temperature control By_T_Air (dla czujnika). Nagrzewnica posiada na wiązce przewodów wejście na wyłącznik awaryjny, który często jest wykorzystywany do oddzielnych pilotów. Tylko dwa przewody muszą być połączone za pomocą przełącznika lub przekaźnika. Istnieją dwie możliwości kontroli. Po pierwsze: stale. W tym przypadku ogrzewanie uruchamia się i pracuje do momentu ponownego przerwania połączenia. Po drugie: Z pulsem. W tym przypadku do załączenia można użyć impulsu o długości 0,5-3 s. Następny impuls ponownie wyłącza ogrzewanie. Zaletą drugiego wariantu jest możliwość sterowania ogrzewaniem za pomocą różnych elementów obsługi. Można na przykład włączyć ją za pomocą samodzielnie skonstruowanego pilota lub przycisku, a później dostosować poziom mocy lub wyłączyć z łóżka za pomocą elementu sterującego.
Zestaw obejmuje wszystko, co jest potrzebne do instalacji urządzenia Autoterm 4D
- Ogrzewanie postojowe 12V / 24V (w zależności od konfiguracji)
- Pompa paliwowa Autoterm "Extra Quiet"
- Tłumik wydechu (17 x 9 x 5 cm)
- Gumowy uchwyt pompy dozującej
- Wiązka przewodów pompy dozującej
- Wiązka przewodów grzejnika
- Przewód powietrza dolotowego z wbudowanym tłumikiem
- Przewód chroniący przed ciepłem
- Końcówka rury wydechowej + zacisk
- Rura wlotowa zbiornika
- 5,5 m przewód paliwowy
- Złącze przewodu paliwowego
- Rura wydechowa z blachy falistej 1m
- Zbiornik pomocniczy 7l
- Śruby, nakrętki, zaciski, rury termokurczliwe, opaski kablowe
- Instrukcja obsługi
Uwaga
Przewód paliwowy znajdujący się w zestawie jest zazwyczaj wystarczający. Jeżeli przewód okażę się zbyt krótki możesz zamówić go na metry.
Autoterm Air 4D: Czy potrzebujesz aż tak dużej mocy grzewczej?
Jest to Autoterm Air 4D o mocy grzewczej 4 kW. Ogrzewanie postojowe Autoterm Air dostępny jest również w wersji 2D o mocy grzewczej 2 kW w wersji 12 V lub 24 V. To, który wymiar jest dla Ciebie odpowiedni, zależy od Twoich nawyków podróżniczych, celów i izolacji pojazdu. Ogólna zasada brzmi: więcej nie znaczy lepiej - nawet jeśli ogrzewanie o dwukrotnie większej mocy kosztuje tylko nieznacznie więcej! Ogrzewanie postojowe 4kW szybko zamienia mniejsze kampery i dobrze izolowane pojazdy w saunę, nawet przy najniższym ustawieniu. W takim przypadku podczas ogrzewania trzeba otworzyć okno, co nie dość, że jest kompletnym marnotrawstwem, to jeszcze powoduje szybsze osadzanie się sadzy w systemie grzewczym. W razie wątpliwości wybierz mniejsze ogrzewanie i uruchom go na wyższym poziomie, zamiast uruchamiać duże ogrzewanie na niższych ustawieniach.
AUTOTERM Air 4D | |
Charakterystyka techniczna | |
Napięcie | |
Czynnik grzewczy | |
Moc grzewcza | |
Objętość ogrzanego powietrza | |
Pobór energii | 57 W (12V) / 56 W (24V) | 10 W |
|
Maks. wysokość pracy (n.p.m) | 1600 m (standardowa jednostka sterująca) / 2500 m (sterująca na dużych wysokościach) |
|
Paliwo | |
Zużycie paliwa | |
Tryb sterowania | Ręczny, standardowy pilot, modem |
|
Kompatybilne panele sterowania | PU-5, PU-10, PU-22, PU-27, Comfort Control |
|
Waga urządzenia | |
Waga zestawu | |
Wymiary urządzenia | |
Wymiary opakowania | |