Autoterm Air 2D (Planar 2D) Ogrzewanie postojowe na olej napędowy
Ogrzewanie postojowe producenta Autoterm, znane pod dawną nazwą Planar 2D, stało się niezbędne w kamperach, przyczepach kempingowych i pojazdach wyprawowych. Przeznaczone są do pracy w ciężkich warunkach i w trybie ciągłym, są szczególnie cenione za swoją niezawodność i bezpieczeństwo. Dzięki niskiemu zużyciu paliwa i mocy, a także dobrej możliwości regulacji w różnych trybach, nadają się one na pojazdy turystyczne zarówno na lądzie, jak i na wodzie. Wszystkie ogrzewania Autoterm są wyposażone w znak E. Oznacza to, że montaż ogrzewania nie wymaga żadnego zatwierdzenia lub rejestracji . Nadaje się do każdego rodzaju pojazdu. Autoterm Air 2D jest dostępny dla pojazdów z napięciem pokładowym 12 V, jak również dla pojazdów z napięciem 24 V. Nie tylko pojazdy turystyczne z ogrzewaniem postojowym Autoterm Air są doskonale wyposażone na wielkie mrozy - również duże wysokości nie stanowią problemu. W przeszłości zmniejszone zaopatrzenie w tlen w powietrzu do spalania szybko prowadziło do osadzania się sadzy w komorze spalania. Tymczasem jednak grzejniki od dawna wyposażone są w zestaw wysokościowy, który reguluje spalanie. W zależności od ciśnienia powietrza w otoczeniu nagrzewnica całkowicie niezależnie reguluje ilość wtryskiwanego paliwa w dół.
Zauważ jednak
Mimo zestawu wysokościowego, uruchomienie ogrzewania postojowego na olej napędowy (podobnie jak silnika wysokoprężnego w samochodzie) jest kompromisem technicznym. W dłuższym okresie czasu trzeba zadbać o to, by komora spalania zrobiła się naprawdę gorąca i dzięki temu można ją swobodnie spalić. W przeciwnym razie nie da się uniknąć sadzenia nawet przy użyciu zestawu wysokościowego. Jeśli jednak faktycznie spędzisz kilka tygodni na wysokości 4000 m, to czyszczenie komory spalania i wymiana uszczelek jest możliwa i uzasadniona.Wolne palenie w ogrzewaniu to najważniejsza i jednocześnie jedyna konieczna konserwacja ogrzewania. Podobnie jak na dużych wysokościach, również na normalnych wysokościach należy dać komorze spalania możliwość pozbycia się zaczątków sadzy. Sadzenie występuje zazwyczaj, gdy grzejnik pracuje na niskim poziomie mocy. Dlatego co 1 - 2 tygodnie uruchamiaj swój grzejnik na pełnej mocy przez pół godziny. Pomyśl o komorze spalania swojego ogrzewania jak o silniku samochodu z silnikiem Diesla - jeśli zawsze był eksploatowany na niskich obrotach, to przy porządnej jeździe autostradą należy usunąć sadze. To samo dotyczy spalania w ogrzewaniu. Ogrzewanie postojowe Autoterm nie przeszkadza w pracy przez cały urlop i jest niezwykle niezawodne.Na dużych wysokościach nagrzewnica dostaje mniej powietrza i odpowiednio mniej paliwa. W związku z tym maksymalna moc grzejnika maleje wraz ze wzrostem wysokości, od 2000 m traci się ok. 5 % mocy na 500 m.
Wlot powietrza - wylot gorącego powietrza
Na dużych wysokościach swobodny przepływ powietrza przez wentylator ma szczególne znaczenie. Wlot i wylot powietrza do spalania powinien być wyjątkowo krótki i nisko oporny. Należy unikać zagięć, blokad lub redukcji.
Pilot zdalnego sterowania
Wejście wyłącznika awaryjnego ogrzewania jest często wykorzystywane do zdalnego sterowania. W tym celu należy połączyć tylko dwa przewody za pomocą przełącznika lub przekaźnika. Odbywa się to albo na stałe, wówczas ogrzewanie uruchamia się i działa aż do ponownego przerwania połączenia, albo za pomocą impulsu. W tym przypadku do załączenia można użyć impulsu o długości 0,5-3 s. Następny impuls ponownie wyłączyłby ogrzewanie. Zaletą drugiego wariantu jest możliwość sterowania ogrzewaniem za pomocą różnych elementów obsługi. Można na przykład włączyć ją za pomocą samodzielnie skonstruowanego pilota lub przycisku, a później dostosować poziom mocy lub nawet wyłączyć ją z łóżka za pomocą dołączonego elementu sterującego.
Wszystko co jest potrzebne do instalacji Autoterm 2D jest już zawarte w zestawie
- Grzejnik 12V lub 24V Jednostka sterująca
- Tłumik wydechu (17 x 9 x 5 cm)
- Gumowy uchwyt pompy dozującej
- Wiązka przewodów pompy dozującej
- Wiązka przewodów grzejnika Wąż powietrza dolotowego z wbudowanym tłumikiem
- Przewód chroniący przed ciepłem
- Końcówka rury wydechowej + zacisk
- Rura wlotowa zbiornika 5,5 m przewód paliwowy
- Złącze przewodu paliwowego Rura wydechowa z blachy falistej 1m
- Śruby, nakrętki, zaciski, rury termokurczliwe, opaski kablowe
- Instrukcja obsługi
Uwaga
Przewód paliwowy znajdujący się w zestawie jest zazwyczaj wystarczający. Jeżeli przewód okażę się zbyt krótki możesz zamówić go na metry.
Autoterm Air 2D czy 4D dla podwójnej wydajności?
Patrzycie Państwo na urządzenie Autoterm Air 2D o mocy grzewczej 2 kW. Autoterm Air dostępny jest również w wersji 4D o mocy grzewczej 4 kW w wersji 12 V lub 24 V. To, który jest dla Ciebie odpowiedni, zależy od Twoich nawyków podróżniczych, celów i izolacji Twojego pojazdu. Jeśli ogrzewanie o dwukrotnie większej mocy kosztuje tylko minimalnie więcej! Ogrzewanie 4 kW szybko zamienia mniejsze kampery w saunę, nawet na najniższym ustawieniu, a podczas ogrzewania trzeba otwierać okno. Jest to nie tylko zupełnie niepotrzebne, ale także powoduje szybsze osadzanie się sadzy w Twoim systemie grzewczym (patrz temat powyżej). W razie wątpliwości wybierz mniejsze ogrzewanie i pozwól mu pracować na wyższym poziomie, zamiast zawsze eksploatować większe ogrzewanie na niższych ustawieniach.
AUTOTERM Air 2D | |
Charakterystyka techniczna | |
Napięcie | |
Czynnik grzewczy | |
Moc grzewcza | |
Objętość ogrzanego powietrza | |
Pobór energii | |
Maks. wysokość pracy (n.p.m) | 1600 m (standardowa jednostka sterująca) / 2500 m (sterująca na dużych wysokościach) |
|
Paliwo | |
Zużycie paliwa | |
Tryb sterowania | Ręczny, standardowy pilot, modem |
|
Kompatybilne panele sterowania | PU-5, PU-10, PU-22, PU-27, PU-28, Comfort Control |
|
Waga urządzenia | |
Waga zestawu | |
Wymiary urządzenia | |
Wymiary opakowania | |